Forskning og viden

Plads til forskellighed

Evaluering af indsatsen i satspuljeprojektet Mestring af skoledag og hverdagsliv

Plads til forskellighed - Evaluering af indsatsen i satspuljeprojektet Mestring af skoledag og hverdagsliv

I 2012 blev der gennemført en lovændring om inklusion af elever i den almindelige undervisning samt en aftale om, at 96 % af eleverne i folkeskolen skulle inkluderes i den almene folkeskole.

Ministeriet har igangsat indsatsen "Plads til forskellighed – Inkluderende fællesskaber" i kraft af satspuljeprojektet ”Mestring af skoledag og hverdagsliv”. Indsatsen har til formål at undersøge og skabe systematisk viden om, hvordan læringsmiljøet i de almindelige klasser kan udvikles og blive mere inkluderende.

I denne rapport evaluerer VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd indsatsen gennem tre analyser af henholdsvis:

  • Implementeringen af indsatsen
  • Indsatsens virkning på elevernes sociale relationer og oplevelser af læringsmiljøet
  • Indsatsens effekt på elevernes læring, trivsel, fravær og vanskeligheder.

Kreditering

Rapporten er udarbejdet af VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 2020.

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.