Gå til hovedindhold
Hjem
REDSKAB

Kollaborativt arbejde i skriftlig dansk

Giv eleverne en ny bevidsthed om produktion af tekster i flere genrer og spar tid i rettearbejdet som lærer. Få tips til det konkrete arbejde.

Læs mere

AKTIVITET

Skrivebroer fra grundskole til gymnasium

Giv dine 1.g’ere en tryg start ved at lade dem skrive genrer, de allerede kender. I denne aktivitet finder du ti forslag til opgaver, som bygger skrivebroer fra grundskole til gymnasium.

Læs mere

REDSKAB

Katalog over øvelser om sproglig korrekthed

Find disse didaktiserede øvelser og gør brug af tilgængelige ressourcer i arbejdet med sproglig korrekthed i undervisningen.

Læs mere

NYHED

FAQ om de skriftlige genrer i dansk

Fagkonsulentens bud på svar på de hyppigst stillede spørgsmål til de tre eksamensgenrer.
Henvender sig til både censorer, undervisere og elever.

Læs mere

ARTIKEL

Skriftlighed i en AI-tid

Kritisk brug af teknologi er vigtig - også for lærerne. Vi må lære eleverne at bruge teknologien fornuftigt og fastholde fokus på deres skriveudvikling.

Læs mere

ARTIKEL

Portfolio-didaktik

Portfolio-didaktik styrker skriftlighedskompetencer og dannelse. Hvordan kommer man i gang? Denne artikel giver et teoretisk og praktisk blik ind i portfolio-didaktikken.

Læs mere

KOMPETENCEUDVIKLING

Skriftlig eksamen og censur

Her præsenteres tre dokumenter, der kan vejlede og støtte skriftlige censorer, men som også kan bruges af alle andre dansklærere (og elever/kursister) i stx og hf.

Læs mere

VIDEN OM

Viden Om - feedback på skriftlighed i danskundervisningen

Feedback er i dag ikke uden grund et centralt fokusområde på de gymnasiale uddannelser. Forskningen viser nemlig, at feedback har stor effekt på elevernes faglige udvikling, men kvaliteten af feedback varierer. 

Læs mere

ARTIKEL

Træn genrebevidsthed til skriftlig eksamen i dansk

Giv eleverne indblik i genrer, formidlingsbevidsthed og personlig stemme: Lad dem lære af hinandens skriftlige opgaver - og arbejde med fagkonsulentens anbefalinger og censorernes bedømmelser af autentiske elevstile.

 

Læs mere

ARTIKEL

Faglig formidling i dansk

Faglig formidling har alle gavn af at mestre. Så hvorfor ikke starte allerede i 1.g, så eleverne får maksimal nytte af deres nye sproglige og kommunikative færdigheder? Som bonus er faglig formidling også kernefagligt, kreativt og motiverende.

Læs mere

REDSKAB

Brug taler i arbejdet med både skriftlig og mundtlig argumentation

Hos Danske Taler finder du historiske og dagsaktuelle taler samt undervisningsforløb og inspirationsrum målrettet danskundervisningen. 

Læs mere

Savner du inspiration til din praksis?

Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier

Følg emu på facebook
Følg emu på Linkedin
Den e-mailadresse du har indtastet er ikke gyldig Indtast først din e-mailadresse Du er allerede tilmeldt nyhedsbrev. Du kan afmelde eller ændre via link i din bekræftelsesmail eller i bunden af nyhedsbrev. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et redigeringslink. Vi har registreret din tilmelding, men mangler din bekræftelse. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et bekræftelseslink.

 

Kontakt

  • Spørgsmål til emu:
    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
    Mail: Kontakt emu-teamet
    Tlf: 3392 5000 
  • Spørgsmål til teknik:
    Styrelsen for It og Læring
    Mail: Kontakt til styrelsen

Områder

  • Dagtilbud
  • Grundskole
  • EUD
  • Eux
  • Stx
  • Hf
  • Hhx
  • Htx
  • avu
  • FVU
  • FGU

Om emu

  • Redaktionelle retningslinjer og om emu
  • Få teksten læst op
  • Persondatapolitik og cookies
  • Podcast på emu
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilmeld dig emus nyhedsbreve
  • emu-respons

Ministeriet

  • Departementet
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Styrelsen for It og Læring
  • Ministeriets nyhedsbreve