Gå til hovedindhold
Hjem
ARTIKEL

Elevers forberedelse til mundtlige studentereksaminer

I artiklen giver Julie Isager eksempler på, hvordan elever griber forberedelse og kriterieforståelse an før mundtlige eksaminer.

NYHED

Lystlæsning i gymnasiet – potentialer og opmærksomhedspunkter

Kristiane Hauer: I de senere år har mange gymnasier indført og afprøvet lystlæsning som tiltag. Formålet har været at styrke elevernes læselyst samt deres evne til at kunne koncentrere sig om læsning af længere tekster. 

ARTIKEL

Genkaldelsesøvelser som en effektiv læringsstrategi

I denne artikler beskriver Thomas R.S. Albrechtsen, hvordan elever i gymnasiet kan udvikle studiekompetencer, så de bliver i stand til at benytte sig af effektive læringsstrategier, når de skal tilegne sig ny viden.

ARTIKEL

Torben Spanget Christensen: Elevnoter – hvilken betydning har de for eleverne og hvilket læringspotentiale rummer de?

Formålet er at ’prikke’ til lærernes formodede lidt uafklarede forhold til hvilken rolle og betydning elevnoter har for eleverne, at skabe refleksioner hos lærerne over, hvordan elevnoter indgår i deres undervisning og åbne for didaktiske overvejelser over, hvordan de kan arbejde med elevnoter.

ARTIKEL

Er motivation og opmærksomhed to sider af samme sag?

Hvis eleverne mister interessen, flygter opmærksomheden hurtigt. I denne artikel udpensler Anders Kruse Ljungdalh begrebet opmærksomhed i forbindelse med undervisning.

ARTIKEL

Elevers forståelse af læring og viden

I denne artikel beskriver Ane Qvortrup en ramme for at forstå og undersøge elevers begrebsliggørelser af viden og læring. 

Savner du inspiration til din praksis?

Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier

Følg emu på facebook
Følg emu på Linkedin
Den e-mailadresse du har indtastet er ikke gyldig Indtast først din e-mailadresse Du er allerede tilmeldt nyhedsbrev. Du kan afmelde eller ændre via link i din bekræftelsesmail eller i bunden af nyhedsbrev. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et redigeringslink. Vi har registreret din tilmelding, men mangler din bekræftelse. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et bekræftelseslink.

 

Kontakt

  • Spørgsmål til emu:
    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
    Mail: Kontakt emu-teamet
    Tlf: 3392 5000 
  • Spørgsmål til teknik:
    Styrelsen for It og Læring
    Mail: Kontakt til styrelsen
    Tlf: 3587 8889

Områder

  • Dagtilbud
  • Grundskole
  • EUD
  • Eux
  • Stx
  • Hf
  • Hhx
  • Htx
  • avu
  • FVU
  • FGU

Om emu

  • Redaktionelle retningslinjer og om emu
  • Få teksten læst op
  • Persondatapolitik og cookies
  • Podcast på emu
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilmeld dig emus nyhedsbreve
  • emu-respons

Ministeriet

  • Departementet
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Styrelsen for It og Læring
  • Ministeriets nyhedsbreve