Artikel

Viden om de to første uger på GF1

Her er central og forskningsbaseret viden med uddrag af pointer, du som leder kan bruge til at hjælpe jeres elever med en god start på GF1.

Unges valgproces og start på ungdomsuddannelse

EVA, 2021. 

Hvis I vil arbejde med at styrke de unges trivsel ved start på en erhvervsuddannelser, er det vigtigt at de unge:

  • Finder uddannelsen interessant.
  • Oplever det faglige niveau som passende.
  • Kommer godt ud af det med andre elever på skolen og har gode lærere.

Fra side 47 til 59 beskrives de tre vigtigste faktorer for elevernes trivsel ved start på en ungdomsuddannelse: Find rapporten her på eva.dk.

 

Attraktive uddannelsesmiljøer set med de unges øjne

Noemi Katznelson, professor i ungdomsforskning og leder af Center for Ungdomsforskning AAU, emu.dk, 2022. 

Hvis du som leder vil arbejde med elevens første møde med jeres erhvervsskole, kommer professor Naomi Katznelson med en række opmærksomhedspunkter:

  • Hvad vil I som institution repræsentere - set med de unges øjne?
  • Hvordan bliver eleverne inkluderet og involveret i de fællesskaber, der er på uddannelsen?
  • Hvordan møder eleverne det faglige miljø?
  • Har I ”warm” og ”cool” steder på skolen?

Find artiklen her på emu.dk.

 

8 råd fra EVA: Sådan kan I styrke elevernes udbytte af den specialpædagogiske støtte

Artikel, 2021. EVA.

Som skole kan I bruge gennemgangen til at komme omkring jeres egen organisering af praksis og undersøge, hvordan I kan styrke den specialpædagogiske støtte – blandt andet i opstarten. De vigtigste pointer er:

  1. Sæt tidligt ind.
     
  2. Tilpas støtten til elevernes behov.
     
  3. Koordiner SPS med skolens andre tilbud.
     
  4. Hjælp eleverne til at være åbne om deres behov for støtte.

Find artiklen her på eva.dk.

Læs mere om den nye kortlægning af indsatsen over for ordblinde og svage læsere på erhvervsuddannelser her på uvm.dk.

 

Personlige uddannelsesplaner på erhvervsuddannelsesområdet – en vejledning

BUVM, 2022.

Vejledningen giver råd til fagprofessionelle om udarbejdelse af personlige uddannelsesplaner. Vejledningen beskriver, hvordan personlige uddannelsesplaner bør indeholde følgende elementer for at sikre, at eleverne får den bedst mulige start på deres GF1.

Her er fem vigtige punkter:

  1. Mål og forventninger
  2. Tidsplan og aktiviteter
  3. Faglige kompetencer
  4. Støtte og ressourcer
  5. Evaluering og opfølgning

Find vejledningen her på uvm.dk (PDF).

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.