Artikel

Viden om vejen til en læreplads

Her på siden kan du finde inspiration til, hvordan I som skole kan medvirke til, at eleverne får et så godt og interessant uddannelsesforløb som muligt.

Her er der eksempler fra praksis på, hvad der har indflydelse på elevernes trivsel, hvordan man sikrer et attraktivt uddannelsesmiljø og hvordan man understøtter elever, der har brug for SPS.

Derudover er der viden om, hvordan man sikrer, at leverne ved, hvad de skal igennem fagligt, men også hvordan forløbet er tilrettelagt og organiseret.

Oversigt over relevant viden

Her finder du en oversigt over relevant viden.

Hver overskrift indeholder titlen på det anbefalede inspirationsmateriale.

Tryk på hver overskrift for at finde en henvisning og en opsummering af de vigtigste pointer.


Hvis du som leder vil arbejde for at styrke institutionens praktikopsøgende arbejde til glæde for jeres GF2-elever, har Epinion bud på praktiske indsatser med afsæt i 62 dybde interviews på 10 erhvervsskoler:

 

Skolens organisering og samarbejde

  • Prioriteringen af en medarbejder(e), der dedikeres til det praktikpladsopsøgende arbejde.
  • De dedikerede medarbejdere er placeret fysisk tæt på den/de uddannelser, de har ansvaret for.
  • Tæt samarbejde mellem medarbejdere med forskellige ansvarsområder.

 

Elevrettede indsatser

  • Et tidligt og vedvarende fokus på praktikpladssøgning.
  • Individuel støtte til udarbejdelse af ansøgning og CV.
  • Fokus på forbedring af elevernes personlige og sociale kompetencer.
  • Brug af virksomhedsforlagt undervisning og kortere praktikperioder.

 

Virksomhedsrettede indsatser

  • Skolen understøtter virksomhederne med administrative og praktiske opgaver.
  • Brug af skole-mester-samtaler.
  • Dannelse af virksomhedsklynger.

 

Find kataloget her på emu.dk.

Udarbejdet af Epinion for STUK, 2020.


Få et overblik over centrale forudsætninger for en god lærepladsindsats, eksempler på aktiviteter, der kan styrke lærepladsarbejdet, og gode råd til arbejdet med at tilvejebringe lærepladser for jeres elever på GF2.

 

Syv gode råd til at skabe god praksis

1. Udarbejd en klar strategi med målsætninger for lærepladsarbejdet og sørg for, at både ledelse og medarbejdere bakker op om strategien.

2. Etabler en proces, der resulterer i synlighed omkring roller, ansvar og konkrete arbejdsfunktioner for de enkelte enheder og medarbejdere, der er involveret i lærepladsarbejdet.

3. Gennemfør systematisk kompetenceudvikling af nuværende medarbejdere, eller overvej tilførsel af kompetencer gennem rekruttering af nye medarbejdere.

4. Opsæt produktionsmål for besøg og aftaler for de opsøgende medarbejdere. Dette øger mulighederne for resultatstyring og systematik i den opsøgende indsats over for virksomhederne.

5. Fokuser på udvikling af elevernes målrettethed og kompetencer til ansøgninger gennem vejledning og hjælp til udarbejdelse af ansøgning og CV.

6. Skab tætte relationer til virksomhederne gennem systematisk anvendelse af it-systemer (fx lærepladsen.dk) i tilrettelæggelsen af det lærepladsopsøgende arbejde og skab god kommunikation. Aktivér virksomheder gennem afholdelse af aktiviteter, hvor virksomhederne møder eleverne – enten på skolen eller i virksomhederne.

7. Opbyg netværk til aktører, der har mulighed for at bidrage til udviklingen af flere lærepladser, fx LUU, lokale erhvervsnetværk og andre erhvervsskoler.

 

Læs den fulde artikel her på emu.dk.

Inspirationskataloget kan downloades her (PDF).

 

Kataloget er udarbejdet af Deloitte på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet i 2015.


En del af din succes som leder på en erhvervsuddannelse kan være, at eleverne matches godt op med lærepladsen og er klar på, hvad de går ind til.

Her er to værktøjer, der kan være brugbare både over for eleven og på virksomhederne for at skabe det bedste match mellem elev og virksomhed.

Værktøj 1: Model for ansættelsessamtale (PDF)

Værktøj 2: Håndbog for lærlinge og elever (PDF)

 

Materialerne fra emu.dk er udviklet af Håndværksrådet.


Styrk elevernes udbytte af SPS og hjælp eleverne til en god uddannelsesstart ved at:

  1. Sætte tidligt ind.
  2. Tilpasse støtten til elevernes behov.
  3. Tænke støtten ind i undervisningen.
  4. Støttegiverene skal være den aktivt opsøgende.
  5. Klæde støttegiveren på til opgaven.
  6. Give hele lærestaben redskaber til SPS.
  7. Koordinere SPS med skolens andre tilbud.
  8. Hjælpe eleverne til at være åbne om deres behov for støtte.

 

Find artiklen her på eva.dk.

Ved Chefkonsulent Anne Breinhold Olsen. EVA, 2021.

Find denne kortlægning af indsatsen over for ordblinde og svage læsere på erhvervsuddannelser på uvm.dk.


Vil du som leder på social- og sundhedsuddannelserne reducere frafaldet, som er stort i de første 3 måneder i elevens oplæring, er her 10 indsatser, du kan søge inspiration i:

De 10 indsatser målrettet vejledning:

  1. Tydelig funktionsbeskrivelse sikrer forventningsafstemning.
  2. En fælles velkomst skaber et trygt udgangspunkt.
  3. Fordybelsestid og logbøger understøtter læring i forløbet.
  4. Oversigt over forløbet skaber tryghed hos eleverne.
  5. Læringsstile understøtter relationen mellem vejledere og elever.
  6. Organisering giver bedre tid til vejledning.
  7. Faglige og sociale fællesskaber opkvalificerer vejledningen og oplæringsforløbet.
  8. Synlighed og anerkendelse af vejledningen skaber motivation.
  9. Nye kompetencer og viden styrker oplæringsvejledernes faglighed.
  10. Samarbejde på tværs bidrager til en åben kultur.

 

Læs praksiseksemplet her på emu.dk.

Erfaringsopsamlingen/hæftet kan downloades her (PDF).

Materialet er udarbejdet af Operate A/S i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2019.


Vejledningen giver råd til fagprofessionelle om udarbejdelse af personlige uddannelsesplaner. Vejledningen beskriver, hvordan personlige uddannelsesplaner bør indeholde følgende elementer for at sikre, at eleverne får den bedst mulige start på deres GF1.

Her er fem vigtige punkter:

  1. Mål og forventninger.
  2. Tidsplan og aktiviteter.
  3. Faglige kompetencer.
  4. Støtte og ressourcer.
  5. Evaluering og opfølgning.

Find vejledningen her på uvm.dk (PDF).

BUVM, 2022.


Find "Praktik på erhvervsuddannelserne - et kort overblik" her på dea.nu. Notatet handler om forskellige karakteristika for de elever, der er i henholdsvis praktik og skolepraktik.

 

Hovedkonklusioner

  • Andel af elever i skoleoplæring er faldende (fra 10 pct. i 2016 til 6 pct. i 2020).
  • Nogle få store institutioner står for mange elever i skolepraktik (TEC, SDE, ZBC, NEXT og TECHcollege).
  • De unge op til 20 år har en større andel i skoleoplæring.
  • Der er størst sandsynlighed for at finde en praktikplads, hvis man har forældre, der er faglærte.
  • I ETU’en svarer 60 pct. af elever i skoleoplæring, at de er glade for praktik og lærer noget – sammenlignet med elever med praktikplads, hvor scoren er 85 pct. 

 

DEA, februar 2022.


Rapporten indeholder en adfærdsanalyse af praktikpladser ved 3395 elever optaget direkte på GF2 og 4095 virksomheder godkendt til at have lærlinge/elever.

Find den her på deg.dk (PDF).

DEG, september 2020.


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.