Den faglige anbefaling

Sådan styrker du eleverne fagligt og socialt – gode fællesskaber, relationer og deltagelsesmuligheder

Faglig anbefaling: Læringskonsulent Tina Isen giver her sine tre anbefalinger til at styrke fællesskaber, skabe relationer og sikre gode deltagelsesmuligheder i undervisningen i folkeskolen.

Tina Isens tre anbefalinger handler om

  • Fællesskabende didaktikker
  • Relationskompetence
  • Det gode gruppearbejde

Artiklen fortsætter under billedet.

Mille Frohn og Tina Isen er læringskonsulenter i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. De arbejder begge med skoleudvikling.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Få inspiration til, hvordan du kan motivere og styrke eleverne fagligt og socialt gennem læringskonsulentens anbefalinger.

Tina Isens tre anbefalinger handler om

  • Fællesskabende didaktikker
  • Relationskompetence
  • Det gode gruppearbejde

 

Sæt fællesskaber på dagsordenen

”Fællesskaber er enormt vigtige for elevernes engagement, motivation for at lære og trivsel i skolen. Jeg ser et stort potentiale i at arbejde med fællesskabende didaktikker i undervisningen, fordi det faglige indhold og elevernes udvikling – både fagligt og socialt – går hånd i hånd.

Derfor anbefaler jeg, at du læser denne artikel om fællesskabende didaktikker på ucn.dk samt denne artikel om styrkede læringsmiljøer.”

 

Skab gode relationer

”Alle der arbejder professionelt med børn ved, at relationskompetence er vigtig. Man ved fra forskningen, at børn og unges relationer til de voksne påvirker deres relationer til hinanden, deres faglige resultater og deres trivsel.

Derfor anbefaler jeg denne artikel og video om det centrale i relationskompetence, som rigtig fint minder os om, at ”jo mere vi ved – jo mere kan vi handle relationskompetent,” som forskeren Louise Klinge skriver.”

 

Få alle med i gruppearbejdet

”Min tredje anbefaling drejer sig om det gode gruppearbejde, fordi det ikke er noget, der opstår af sig selv. Det kræver tydelighed og god organisering. Når vi i undervisningen inddrager gruppearbejdet, hvordan sikrer vi så, at alle bliver inddraget og får mulighed for at deltage? Artiklen om det gode gruppearbejde giver nogle bud fra både elev- og lærerperspektiv.”

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.