Artikel

Den åbne skole

Den åbne skole er en skole, som inddrager sin omverden. I samspil med nærområdet skaber den åbne skole mulighed for mange typer af læreprocesser. Den åbne skole og udeskole har mange fællesnævnere. Fælles for dem begge er, at de involverer lokalområdet og arbejder med autentiske læringsmiljøer.

Den åbne skole skal inddrage det omgivende samfund i skolens hverdag og undervisning. Kommuner og skoler har lokal frihed til at tilrettelægge undervisningen, så alle elever er motiverede for at lære. Der kan arbejdes med dette i den åbne skole ved at koble teori og praksis og tage udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger i fagene. Et åben skole-samarbejde kan give værdi til både den fagopdelte og den understøttende undervisning.

Formål
For at understøtte en varieret skoledag og elevernes læring, har skolerne pligt til at åbne sig mod samfundet. Samarbejdet skal være med til at styrke læring og trivsel gennem folkeskolens fag og formål og fremme den lokale sammenhængskraft. Samarbejdet skal også bidrage til, at eleverne stifter bekendtskab med foreningslivets muligheder og fællesskaber.

Hvad kendetegner den åbne skole?
Den åbne skole handler om, at det pædagogiske personale på den enkelte skole arbejder sammen med eksterne aktører om undervisningen. Det er vigtigt for planlægningen af den åbne skole, at der bliver søgt og udviklet samarbejder og muligheder både lokalt og uden for lokalområdet.

Undervisning i den åbne skole er kendetegnet ved:

  • Nye muligheder for at motivere eleverne samt mulighed for højere grad af kobling mellem teori og praksis.
  • Mulighed for mere og bedre kontakt mellem elever og det omgivende samfund, fordi omverdenen i form af eksempelvis idrætsforeninger og kulturinstitutioner gennem den åbne skole kan indgå som naturlige elemeter i undervisningen.

Det omgivende samfund
Skolerne kan og har altid kunnet samarbejde med alle dele af det omgivende samfund. Det kan foruden lokale kulturinstitutioner og fritidsforeninger være ungdomsuddannelser, virksomheder, kirker med mere. Det kan også være frivillige fra alle dele af det omgivende samfund og ikke mindst forældre til skolens elever.

Hvad siger loven?
Folkeskoleloven indeholder ikke særskilte regler om samarbejdet med det omgivende samfund. Folkeskolens formålsparagraf peger dog på, at folkeskolen skal orientere sig imod omverdenen. Med folkeskolereformen blev der derfor indført et lovmæssigt krav om, at skolerne skal indgå et samarbejde med lokalsamfundet gennem den åbne skole. Der er også indført en gensidig forpligtelse til at samarbejde mellem folkeskolen og de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler samt ungdomsskoler.

Opfyldelse af undervisningspligt i den åbne skole
Åben skole giver også mulighed for, at skolelederen kan give tilladelse til, at en elev opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning på den kommunale musikskole eller eliteidrætsudøvelse i en sportsforening. Derudover kan åben skole være, at det lokale erhvervs- eller foreningsliv er med i skolebestyrelsen.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.