Kompetenceudvikling

Program for FIP 2024

Onsdag den 13. marts 2024 kl. 10-16 på Mulernes Legatskole, Gillestedvej 11, 5240 Odense NØ

Formål

At understøtte undervisningen og den faglige praksis i mediefag, bl.a. ved at give ideer og inspiration til, hvordan man kan tilrettelægge forløb i faget med de nye stofområder og afvikle eksamen efter den ny læreplan. I år er der fokus på digital og teknologisk dannelse.

Fra kl. 9.30 Morgenbrød

Kl. 10.00-10.30 Velkomst & sidste nyt vedrørende mediefag
v/ fagkonsulent Mimi Olsen

Blandt andet om rammer for brug af AI i mediefag, rammer for brug af eksterne samarbejdspartnere i mediefag samt nyt materiale med inspiration til seksualundervisning i mediefag.

Kl. 10.30-12.30 – Kunstig intelligens i mediefag
v/ Claus Scheuer Larsen og Per Størup Lauridsen, Odense Tekniske Gymnasium

Hvad er kunstig intelligens, hvad kan kunstig intelligens og hvad vil vi med kunstig intelligens? I oplægget vil vi forklare teknologien som udgangspunkt for en workshop om, hvad kunstig intelligens kan i netop vores fag og slutte af med en dialog om, hvad vi vil med kunstig intelligens - med udgangspunkt i fagdidaktik.

Kl. 12.30-13.15 Frokost

Kl. 13.15-14.15 Kunstig intelligens i mediebranchen
v/ Bo Bergstedt, TV2

Vi står med generative AI potentielt overfor en kolossal forandring af mange ting i vores samfund. De nye AI-redskaber og den hast, de udvikler sig med, vil påvirke arbejdslivet for de fleste over tid. Det er en enorm udfordring især medier står overfor, når kunstige intelligenser kan skabe indhold på sekunder som vi ikke længere kan identificere som falsk eller sandt med vores egne sanser. Det kan potentielt være en katastrofe for tilliden til medier og den visuelle information, vi i dag møder overalt online. Bo Bergstedt har igennem de seneste år skabt både falske syntetiske billeder, video og stemmer hos TV 2 til brug i nyhedsdækning og underholdning, hvor manipulationen er stort set umulig at gennemskue. Han rådgiver TV 2s direktion om udviklingen, mulighederne og udfordringerne. I hans præsentation giver han en smagsprøve på hvad er muligt med de nuværende generative algoritmer når det kommer til billeder, video og lyd og hvor hurtigt udviklingen går lige nu.

Kl. 14.15-14.25 Pause

Kl. 14.25-15.10: Workshops: Smartphones som optageudstyr og mediefaglig læring
v/ Mimi

Er elevernes egne mobiltelefoner ved at overtage undervisningslokalet på C-niveau? Og hvis ja, hvilke muligheder og udfordringer – og måske også problemer – kan følge med? Med baggrund i en kort introduktion arbejdes der i workshops med at tænke i, hvordan vi kan stilladsere elevernes faglige læring med optageudstyr, når/hvis de benytter egne telefoner.

Kl. 15.10-15.20 Pause

Kl. 15.20-15.50 Udviklingsprojekt om turbo-hf-
v/ Thor Niels Fejerskov Jensen, Haderslev Katedralskole

Tre (ex-)mediefagslærere - Lasse Harder Schousboe, Torben Bille og Thor Niels Fejerskov Jensen - har i dette skoleår arbejdet med et udviklingsprojekt, som har haft fokus på turbo-hf. Baggrunden for projektet er de udfordringer, som flere lærere oplever ved at have et komprimeret mediefag C-forløb på hf. På FIP fremlægges et fuldt C-niveau-forløb, der viser, hvordan man kan nå det hele på et halvt år og hvordan man helt konkret kan få alle sine timer passet ind i turbo-formatet. Desuden vil der være forslag til, hvordan man kan styre og strukturere eksamensproduktionen samt tips og tricks, der kan bruges undervejs, til hvor man kan effektivisere, komme hurtigt i gang, køre forskellige ting parallelt, være aktuelle og motiverende.

Kl. 15.50-16.00 Spørgsmål, evaluering og tak for i dag 
v/ Mimi

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.