Artikel

Den fagdidaktiske problemstilling

Gennem tre artikler skrevet i et samarbejde mellem undervisere og forskere, kan du læse konkrete bud på, hvordan en fagdidaktisk problemstilling kan se ud i faget - og om, hvordan du kan arbejde med den.

Det er en integreret del af at være i pædagogikum at interessere sig for sin egen undervisning i et udviklingsperspektiv. 

Dette kommer bl.a. til udtryk i det fagdidaktiske projekt, hvor kandidaterne skal lave en undersøgelse i et af deres fag, der har til hensigt at løse en problemstilling. 

I den forbindelse har vi her på siden samlet en række artikler, der kan fungere som inspiration til dette arbejde. . 

Artiklerne er selvfølgelig også relevante for lærere, der ikke er i pædagogikum. De viser, hvordan man kan bruge almendidaktisk og fagdidaktisk teori til at belyse udfordringer i undervisningen fra flere forskellige vinkler, hvilket kan støtte læreren i at træffe kvalificerede valg fremadrettet. 

Mange elever har svært ved at læse ældre tekster, men hvis man ser på situationen med teoretiske briller, viser der sig en række konkrete handlemuligheder til at hjælpe eleverne på vej.

Oprindeligt puliceret i Dansknoter 1, 2020.

Af Sune Weile, Maren Aarup Schjørring og Nikolaj Elf

En undersøgelse af pædagogikumkandidaters arbejde med det fagdidaktiske projekt i oldtidskundskab.

Oprindeligt publiceret i LOGOS 3, 2023

Af Allan Uhre Hansen, Maren Aarup Schjørring og Nikolaj Elf

Afrapportering af et udviklingsforsøg om historiekandidaters udvikling af deres undervisning gennem det fagdidaktiske projekt i pædagogikum.

Oprindeligt publiceret i Noter #236, 2023. 

Af Lars Løbner Hansen, Maren Aarup Schjørring og Nikolaj Elf

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.