Redskab

Løbende evaluering og feedback – inspiration til en evalueringsmodel

Løbende evaluering og feedback kan med fordel indgå som en integreret del af undervisningen. Her beskrives en model, der kan hjælpe dig til dette.

Det er en god idé, at evaluering og feedback tænkes ind som en integreret del af undervisningen. Modellen, der er skitseret i figuren nedenfor, viser, hvordan denne integration kan se ud i et konkret undervisningsforløb.

Undervisningsforløbet er her bygget op om et konkret produkt eller opgave, som eleverne skal udarbejde.

Forløbets formål fastlægges, hvorefter eleverne arbejder på deres produkt, selvevaluerer og/eller giver hinanden feedback. Eleverne arbejder videre og får herefter feedback fra læreren. Eleverne arbejder færdigt, og så laves en slutevaluering.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

 

Om modellen

Som modellen viser, får eleverne løbende feedback på deres produkt eller opgave, som hjælper eleverne til at forbedre deres produkt. Det kan f.eks. være et skriftligt produkt, en mundtlig præsentation eller et fysisk produkt. Måske er det nødvendigt at gentage nogle af feedbackrunderne flere gange, eller du kan vende tilbage til en bestemt feedbackform, der har vist sig særlig god.

 

Flere formative strategier

Et forløb, der følger modellen, indeholder flere forskellige formative strategier og feedbackformer. Eleverne bliver gennem forløbet hjulpet til at forholde sig til deres arbejdsproces, udvikling og læring.

Det er en god idé, at du på alle feedbacktrin har fokus på, at feedbacken er så handlingsanvisende som muligt, så det bliver omdrejningspunktet for forløbet. Fokus i feedbacken skal med andre ord være, at eleverne hjælpes videre i deres arbejde med produktet.

 

Sådan kommer du i gang

  • Fælles rammesætning: Undervisningsforløbets formål og mål formidles til og diskuteres med eleverne, så forløbet med evaluering og feedback kan tage udgangspunkt i dette.
     
  • Eleverne påbegynder arbejdet med deres produkter.
     
  • Eleverne evaluerer deres eget og/eller hinandens foreløbige arbejde parvis eller i små grupper. Det er en god idé, at eleverne forinden får genopfrisket forløbets mål, og at du opsætter klare rammer for feedbacken. Du kan eventuelt bede eleverne evaluere ved hjælp af konkrete værktøjer, for eksempel To stjerner og et ønske  eller Feedbackkort.
     
  • Med udgangspunkt i selvevalueringen eller elev-til-elevfeedbacken arbejder eleverne videre med deres produkter.
     
  • Du giver eleverne individuel feedback på deres produkter. Genopfrisk på ny forløbets mål for eleverne og tag udgangspunkt i disse i din feedback. Du kan eventuelt tage udgangspunkt i værktøjerne To stjerner og et ønske [link] eller Det grønne ark i din feedback.
     
  • Eleverne arbejder videre med deres produkter med udgangspunkt i den feedback, de har modtaget fra dig.
     
  • Præsentation eller aflevering af produkt. Eleverne præsenterer deres færdige produkter, enten i plenum, i grupper eller for dig. Alternativt afleverer eleverne produktet til dig.
     
  • Du gennemfører en individuel afrundende evaluering af elevernes produkter og udvikling igennem forløbet. Genopfrisk målene for eleverne og tag udgangspunkt i disse i din evaluering. Også her kan du f.eks. tage udgangspunkt i To stjerner og et ønske eller Det grønne ark. Den afsluttende evaluering kan – men behøver ikke – indeholde et summativt element, f.eks. en karakter eller samlet bedømmelse.

 

Vil du vide mere?

Modellen med løbende evaluering og feedback er beskrevet i detaljer her, hvor du også finder eksempler på to konkrete forløb samt eksempler på skemaer, materialer og guides, du kan tage udgangspunkt i.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.