Forskning og viden
FRIDA Frokostordninger i dagtilbud
Kan frokostordninger i dagtilbud være med til at udnytte potentialet for sundhed og maddannelse blandt børn, og kan vi i stedet for passiv bespisning se frokostordninger som aktive læringsmuligheder?

Forskningsprojektet tog udgangspunkt i det grundlag, som går under navnet ”den sundhedsfremmende skole”. Tanken er her, at det ikke bare er et spørgsmål om at gøre god og sund mad tilgængelig i forbindelse med spisetider. I stedet skal tanken om god mad, sundhed, ernæring og maddannelse gennemsyre hele den måde, dagtilbuddet arbejder på.
Det betyder fx, at der skal være en mad‐ og måltidspolitik i dagtilbud, og at maddannelsesaktiviteter skal indbygges i de pædagogiske og læringsmæssige aktiviteter i børnehaven. Det kræver både ledelsesmæssig opbakning og tværfagligt samarbejde mellem det pædagogiske og det køkkenfaglige personale.
I slutrapporten kan I læse mere om forskningsprojektet og dets resultater.
Find rapporten
Bag om rapporten
FRIDA (Frokostordninger i dagtilbud) er et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet, hvor tre forskere har undersøgt hvert deres tema inden for aktiv madpædagogik. Projektet løb fra 2010-2014 og var støttet af NordeaFonden. Slutrapporten er udgivet i 2016.