Artikel

Tilrettelæggelse og organisering af dansk som andetsprog - supplerende

Undervisningen i dansk som andetsprog - supplerende skal organiseres og tilrettelægges med afsæt i en konkret vurdering af den enkelte elevs behov.

Denne artikel belyser, hvordan læreren kan medtænke dansk som andetsprog (DSA) - supplerende i undervisningen, samt hvordan det rent organisatorisk er muligt at komme i mål med dette i praksis.

DSA - supplerende skal i videst muligt omfang gives som en integreret del af den almindelige undervis­ning i klassen ved brug af undervisningsdifferentiering, sprogbaserede- og andetsprogspædagogiske metoder samt ved tilknytning af ekstra underviser, når dette er nødvendigt.

Elever, som har behov for en mere intensiv udvikling af deres andetsprogskompetence, skal også tilbydes DSA - supplerende uafhængigt af klassens arbejde. Der kan anvendes forskellige organiserings- og tilrettelæggelsesmuligheder, der beror på en individuel vurdering af elevens sprogstøttebehov. 
 

Dansk som andetsprog - supplerende som integreret del af den almene praksis

DSA - supplerende skal i videst muligt omfang integreres i den almindelige undervisning i klasserne. Derfor har alle lærere ansvar for at understøtte denne elevgruppe i undervisningen, hvilket kalder på oprustning af fornøden faglig viden, samt støtte til at udvælge aktiviteter, der understøtter elevernes sproglige udvikling i undervisningen.

En fælles forståelse for organiseringen af DSA - supplerende hos alle lærere kan sikre, at:

  1. sproget medtænkes som en dimension i alle fag.
  2. elevernes forskelligartede behov for sproglig støtte tilgodeses.
  3. ressourcerne udnyttes bedst muligt – både timeressourcerne og de menneskelige ressourcer/kompetencer.
  4. fagfordeling og skemalægning muliggør samarbejde mellem DSA-lærere og faglærere, så eleverne får det maksimale udbytte af undervisningen.
     

Samarbejde mellem faglærer og dansk som andetsprog-lærer

For at kunne løfte undervisningsopgaven i praksis, er det hensigtsmæssigt at trække på en DSA-lærer eller -vejleders viden i forhold til brug af dansk som andetsprogspædagogiske metoder i undervisningen.

Det anbefales derfor, at undervisningen i DSA - supplerende tilrettelægges i samarbejde mellem en DSA-lærer og de øvrige faglærere i klassen, for på bedst mulig vis at kunne understøtte elevernes sproglige udvikling. DSA-læreren kan bidrage med sin faglige viden om at sætte fokus på førfaglige og faglige begreber i faget, vigtigheden af arbejdet med ordforråd i forbindelse med før-, under- og efteraktiviteter, eller understøtte læseforståelsen ind i faget.

Forud for dette samarbejde er det vigtigt, at lærerne har forventningsafstemt og afklaret, hvem der gør hvad og hvornår i undervisningen. Der kan, i bestræbelsen på at give eleverne et fyldestgørende udbytte af undervisningen, skeles til forskellige pædagogiske metoder inden for to-lærerordninger, holddeling eller Co-teaching, Det er centralt, at begge lærere er ligeværdige i deres samarbejde og har et fælles ansvar for at sikre elevernes læring i undervisningen. 

Organisering af undervisningen i dansk som andetsprog i praksis 

Der findes en række anbefalinger, skolen kan overveje at gøre brug af i forbindelse med organisering og gennemførelse af undervisningen i dansk som andetsprog:

Intern kompetenceafdækning
For at få en mere fyldestgørende viden om de kompetencer, lærerne besidder, kan skolen med fordel lave en intern kompetenceafdækning af medarbejderne i forhold til deres viden om faget, samt se på om der eventuelt skal laves en efteruddannelsesplan.

Tosprogskoordinator og/eller tydelig ansvarsfordeling
Det kan være en god idé at udnævne en tosprogskoordinator og samle et team, der alle har tydelige ansvars- og funktionsbeskrivelser i forhold til hvem, der gør hvad i forbindelse med DSA på skolen.

Teamet kan være med til at sætte faget på dagsordenen på forskellige møder, så der skabes rum for vidensdeling og samarbejde. Teamet kan desuden bidrage til at sikre et kontinuerligt fokus på DSA, og at samarbejdet mellem DSA-lærer og faglærere prioriteres, så de får hjælp til at finde tiden til at planlægge og sparre med hinanden i hverdagen.

Ressourceanvendelse
Da de tosprogede elevers sprogstøttebehov er foranderligt og løbende skal vurderes, er det vigtigt, at der kigges på ressourceanvendelsen på skolen. De nødvendige timer til DSA - supplerende skal afsættes, og eventuelt organiseres fleksibelt, så de kan ændres undervejs i skoleforløbet.

En idé kan være at inddele skoleåret i fire perioder, hvor skolen løbende revurderer ressourceanvendelsen. Hvis DSA-lektionerne kan medtænkes i skemalægningen, kan DSA-undervisningen eventuelt parallellægges med eksempelvis matematik, dansk og fysik.

Plan for afdækning og løbende vurdering
Det er væsentligt, at skolen har en plan for at kunne afdække de tosprogede elevers sprogstøttebehov. For både nyankomne elever og elever, der har behov for DSA - supplerende gælder, at deres sproglige kompetencer løbende skal afdækkes og vurderes, så skolen kender til deres individuelle sprogstøttebehov, og i forlængelse af dette kan tilbyde eleverne den rette undervisning.

Det kan anbefales, at det på skolen besluttes, hvem der afdækker/sprogscreener/sprogvurderer, samt hvilke materialer der skal benyttes til dette arbejde. Desuden bør det fremgå af et tydeligt årshjul, hvornår og hvor ofte dette gøres.

Evaluering
Det er vigtigt løbende at evaluere skolens organisering, idet ændringer i elevsammensætning eller i andre forhold på skolen kan medføre nødvendige ændringer i forhold til undervisningen i dansk som andetsprog.

 

Inspiration

Læs mere om organiseringen af DSA - supplerende her: Supplerende undervisning i dansk som andetsprog

Find redskaber til afdækning og sprogvurdering her: Afdæknings- og evalueringsredskaber til tosprogede elever

Få ideer til arbejdet med Co-teaching her: Co-teaching som led i et vejledningsforløb i dansk som andetsprog

 

Kreditering

Artiklen er udarbejdet af læringskonsulenterne i dansk som andetsprog

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.