Forskning og viden

Undersøgelse og evaluering af de frie fagskoler

To undersøgelser etablerer for første gang et bredt vidensgrundlag om de frie fagskoler. Undersøgelserne inkluderer også en evaluering af den enkeltfagsordning, som frie fagskoler kan tilbyde deres elever med henblik på at gøre dem klar til ungdomsuddannelse, særligt eud.

Karakteristik af elevgrundlag, enkeltfagsordning, karakterkrav, resultater og overgange

Formål

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) undersøger i ”Undersøgelse af frie fagskoler” (2020) de frie fagskolers formål, uddannelsestilbud, elevgrundlag og pædagogik og evaluerer derudover enkeltfagsordningen og det medfølgende karakterkrav. Enkeltfagsordningen, som blev indført i 2015, giver de frie fagskoler mulighed for at tilbyde undervisning og prøver i dansk og matematik til elever, der ikke tidligere har opnået et karaktergennemsnit på 2,0 i de to fag og dermed ikke lever op til adgangskravet til eud.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har suppleret EVA’s kvalitative undersøgelse med en registerundersøgelse, der undersøger de frie fagskolers elevgrundlag, undervisningstilbud, skoleform og resultater.

Hovedpointer

Undersøgelserne viser, at:

  • En overvejende del af eleverne på de frie fagskoler har personlige, sociale og/eller faglige udfordringer. Dette stiller krav til de frie fagskolers pædagogiske tilgang, som bl.a. sætter fokus på gode relationer mellem lærer og elev samt prioriterer undervisning i små hold, hvor der kan tages højde for den enkelte elevs udgangspunkt og mål.
  • De frie fagskoler har fokus på praktisk og erhvervsrettet undervisning, og på tværs af skolerne tilbydes fem såkaldte branchelinjer, som fungerer som en smagsprøve på forskellige typer erhverv.
  • Elever på enkeltfagsordningen har en overgangsfrekvens på 89,1 % til en ungdomsuddannelse 15 måneder efter afsluttet forløb. Til sammenligning gælder det samme for 89,8 % blandt ordinære 10. klasseelever. Tager man i betragtning, at der på enkeltfagsordningen er tale om en elevgruppe med relativt store udfordringer, peger EVA’s evaluering på, at enkeltfagsordningen giver eleverne bedre muligheder for at komme videre på en ungdomsuddannelse.
  • Elever på enkeltfagsordningen overgår i højere grad end elever i ordinære 10. klassestilbud til eud. Således er 46 % af eleverne fra enkeltfagsordningen videre på eud tre måneder efter afsluttet forløb, mens det samme gælder for 20 % af ordinære 10. klasseelever.
  • De frie fagskoler prioriterer, at den enkelte elevs forløb tilrettelægges med blik for, hvad eleven kan og vil have ud af tiden på den frie fagskole. Dette fører for flere skolers vedkommende til, at lovgivningen på området ikke overholdes. Skolerne går bl.a. på kompromis med karakterkravet og tilbyder prøver i fag, som ikke er en del af ordningen.

Faktaoplysninger om frie fagskoler

  • Der findes 13 frie fagskoler i Danmark, hvoraf to er specialskoler. De frie fagskoler er overvejende kostskoler, men kan også have dagelever.
  • Undervisningen på de frie fagskoler er en blanding af almen boglig undervisning og praktiske og erhvervsrettede fag.
  • Der undervises på forskellige faglige niveauer, der alle peger frem mod uddannelse og erhverv afhængigt af elevens faglige og sociale kompetencer, muligheder og udfordringer. 

Faktaoplysninger om undersøgelserne

EVA’s undersøgelse bygger på interviews med Foreningen af Frie Fagskoler og forstanderne på de 13 frie fagskoler samt interviews med ledelse, lærere og elever på fire udvalgte frie fagskoler. Derudover inddrager EVA resultater fra STUK’s registerundersøgelse af de frie fagskoler.

STUK’s registerundersøgelse bygger på indberettet data fra de frie fagskoler om bl.a. eleverne og deres skoleforløb sammenholdt med registerdata.

Kreditering

”Undersøgelse af frie fagskoler” er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet. Registerundersøgelsen ”Frie fagskoler” er udarbejdet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Begge undersøgelser er udgivet i 2020. 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.