Nyhedsbrev
Søg
Denne aktivitet har til formål at lære dine elever om og inspirere dem til uddannelse og karriere indenfor it.
Sådan kan du bruge fagets første time: Lad dine elever programmere små tegninger.
Har du obligatoriske hold i informatik, programmering eller digital teknologiforståelse? Så kan du her få ideer til, hvordan du kan fremme den faglige trivsel, når eleverne ikke har valgt it-fagene som valgfag.
I dette nyhedsbrev kan du læse om brug af generativ kunstig intelligens ved eksamen, censormangel i informatik, eksamensopgaverne, vejledningerne, FIP og efteruddannelse.
Introducer dine elever til AI, så de kan gå kritisk, refleksivt og konstruktiv til teknologien.
Introducer dine elever til AI, så de kan gå kritisk, refleksivt og konstruktiv til teknologien. Forløb på 8 moduler til Informatik B om teknikker og problematikker i maskinlæring.
Læs bl.a opdateret udmelding om chatbots i forbindelse med de store skriftlige opgaver, reviderede vejledninger, FIP med link til programmet, og artikler om OOP og Git.
Sæt fokus på problem, brug og bruger i informatik med et forløb, der følger procesmodellen Double Diamond.
Introduktion til, hvordan man tydeliggør og arbejder med digital myndiggørelse i informatik i en række forløb om spil, webdesign og bestillingsapps.
Versionsstyring kan gøre programmeringsprocessen mere systematisk ved at gemme versioner af kode efterhånden, som den ændres. Her gives en introduktion til konceptet.
I dette undervisningsforløb i programmering b + c og informatik b får eleverne en introduktion til arbejdet med programmering gennem konkrete opgaver om objektorienteret programmering.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om eksamen og ChatGPT, FIP, efteruddannelse, it-fagligt forum og it-lærerforeningen.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Læs en ny opdateret udmelding om chatGPT og chatbots i forbindelse med eksamen i informatik B og programmering B.
Eleverne skal bruge faglige metoder til at undersøge et realistisk problem ved at indsamle og analysere data. I denne artikel gives eksempler på empiri i it-fagene (de gymnasiale uddannelser)
Sæt eleverne til at teste, om chatbots klarer Turingtesten og brug det til en diskussion om, hvorfor vi spejler os i den kunstige intelligens, og hvad det betyder.
Sådan skal I forholde jer til ChatGPT til sommerens eksaminer, få datoer til forårets FIP-kurser og læs om elevernes adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel i programmering B og informatik B.
Nyt fra BUVM, rapport om informatikundervisning i 39 lande, efteruddannelse, FIP, fagdidaktisk kursus, tilbud fra eksterne.
Hvordan spottes fake news? Hvor spredes de mest? Hvilke teknikker bruger de? Flerfagligt forløb til informatik og sprogfag, der træner eleverne i at spotte og analysere disinformation.
Her kan du finde fagkonsulentens svar på ofte stillede spørgsmål i forbindelse med arbejdet som eksaminator og censor i informatik B og Informatik C samt censorark til mundtlig eksamen for begge niveauer.
Om eksamen, efteruddannelsesaktiviteter, FIP, Nyhedsbreve, Studie- og karrierespil, It-fagligt forum og IT-lærerforeningen.
Aktivitet til informatik C og B, der giver et indblik i aktuelle og kendte cyberangreb, så eleverne får en forståelse af, hvorfor og hvordan de skal sikre egne enheder og data.
Nyhedsbrev til informatik og programmering omhandler eksamen, fortællingen om informatik, teknologiforståelse og fx efteruddannelsesaktiviteter.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud
Nyhedsbrev om bl.a. evaluering af teknologiforståelse-forsøget, eksamensstatistik, efteruddannelsesaktiviteter, IT-fagligt forum mv.
Skriftlige og mundtlige kompetencer i it-fagene i gymnasiet
Om nødprøvebekendtgørelse, eksamen, læreplaner, teknologiforståelse, efteruddannelse, FIP, "At være lærer i fag", IT-fagligt forum og IT-lærerforeningen.
Her kan du finde idéer til øvelser af 5-15 minutters varighed, der får hovederne væk fra skærmen og sætter de små grå i gang.
Om SRP/SOP/EOP, Vejledninger, Efteruddannelse, FIP – Faglig udvikling i praksis, fagdidaktisk kursus, It-fagligt forum. og It-lærerforeningen
Artiklen giver bud på, hvordan elever kan introduceres til it-fag i analytiske projekter, hvordan implementeringer af systemer kan inddrages, samt eksempler på emner i samspil med fag fra forskellige fakulteter
Tematisk forløb, der giver eleverne praktisk erfaring med interaktionsdesign, databaseudvikling og it-sikkerhed, som de kan inddrage i eksamensprojektet.
Gode råd til, hvordan man stiller en god projektramme op for- og afvikler eksamensprojekter i it-fagene. Eksamensprojektet kom ind i Informatik B i 2017 og indgår også i programmering på C- og B-niveau.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Hent materialet og se relevante videoer fra FIP-kursus 2020.
Elever arbejder i projektteams, simulerer udviklingsteamets proces og lærer om forskellige nøglekompetencer i realistisk programudvikling. Fokus på samarbejde og stakeholders.
Denne vejledning giver anvisninger og inspiration til virtuel undervisning i de gymnasiale fag programmering, informatik, it A og informatik B merkantil EUX.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Denne artikel giver dig nogle gode tips til, hvordan du får innovation med i it-fagene. Innovation og it hænger sammen, og flere af de store innovationer de sidste 30 år er baseret på it.
Dette dokument omhandler fagenes samspil, som det er beskrevet i læreplanen for informatik C og B - og for studieretningsprojektet, som det er beskrevet i læreplanen for studieretningsprojektet.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Nyhedsbrev for it-fagene rummer materialer om blandt andet; eksamen, studieretningsforsøg, Enkeltfags-kurser på IT- universitetet, It-lærerforeningens årskursus, FIP – Faglig udvikling i praksis mm.
I it-fagene lærer eleverne gennem at udvikle og teste, men i studieretningsprojektet og de flerfaglige forløb er målet at undersøge en problemstilling.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Nyhedsbrevet handler denne gang om SRP, Informatik B, der er ved at vinde fodfæste, Informatik i NV og efteruddannelse af lærere.
Hvordan sikrer vi os mod virus og malware? Denne aktivitet giver grundlæggende viden på området samt praktiske anvisninger på tekniske løsninger.
Din færden på nettet bliver registreret, men hvilke interesser har de parter, der registrerer? Kunne det være en fordel at blive overvåget på den måde? Og kan man selv at bestemme, hvem der må overvåge?
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google.
Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder.
Hermed skoleårets sidste nyhedsbrev. Læs bl.a. om nye vejledninger, efteruddannelse, erhvervsinformatik.
Hent materialer fra FIP-kursus 2019.
Foreningen repræsenterer lærere, der underviser i fagene Informatik, Programmering, IT A samt Kommunikation og it på de gymnasiale uddannelser.
Dette forløb er til Informatik C på HTX, men passer også til Informatik C/B og programmering C/B på gymnasialt niveau. Fokus er programmering, der harmonerer med teknologien. Egnet til alle gymnasiale uddannelser. Materiale, eksempler og øvelser inkluderet.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Kryptering er helt afgørende for it-sikkerhed, og det behøver ikke at være tungt eller svært at forstå. Introducer kryptering ved at finde pointen i vittigheder og løse kryptogrammer.
Forløb med fokus på innovation i informatik hhx, eux, htx og stx. Eleverne skal konstruere en løsning til præsentation af huse for en ejendomsmægler.
Eleverne skal opbygge en løsning til en ejendomsmægler som bruger Beacons og teknologier som HTML, CSS og JavaScript.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier