Eksempel fra praksis

Case: Lokal festival

I denne case kan eleverne få et indblik i, hvordan man henvender sig til flere forskellige målgrupper i forbindelse med en kulturbegivenhed som fx en festival. 

De mange lokale festivaller rundt omkring i Danmark har naturligt kommunikationsmæssigt fokus på at øge deltagerantal og billetsalg, men mange lokale festivaller baserer sig på frivillig arbejdskraft. Det indebærer to målgrupper for kommunikationen, potentielle festivalgængere og potentielle frivillige.

Derfor kan eleverne lave en kommunikationsstrategi med flere mål: De oplevelser, publikum får ud af at købe billet til netop den festival og de oplevelser, man får ud af at melde sig som frivillig.

Eleverne kan øve sig i at identificere festivalens USP (Unique Selling Propostition) og beskæftige sig med spørgsmål som fx: Hvad er det lige, der gør denne festival anderledes end andre?

 

Baggrund for casen

Danmark er et festivalland. Hver sommer besøger 19% af den danske befolkning en festival, svarende til 920.000 danskere.

De danske festivaller rækker fra de helt store som fx Roskilde og Grøn Koncert til lokale festivaller med under 1000 deltagere.

Alene på Roskilde Festivalen udgør frivillige hjælpere 30% af deltagerne (30.000 frivillige til 101.000 gæster).

Kommunikation om festivallen er en utrolig vigtig del for at få folk til at vælge festival og for at få frivillige til at hjælpe.

 

Kommunikationsproblem

Hvordan får man sin festival til at skille sig ud fra andre festivaller, når udbuddet inden for festivaller er stort?

Tag kontakt til en lokal festival.

Hør, hvilke overvejelser de gør sig angående målgrupper samt hvad de vil sælge deres festivaloplevelse på.

Er det fx en familiefestival? Er det lokal hygge? Er lokationen unik? Er det en speciel musikgenre? Er det for en speciel aldersgruppe? osv.

 

Mulige kommunikationsprodukter

 

Ud fra disse oplysninger kan eleverne arbejde med:


Målgrupperne segmenteres baseret på alder, interesser og præferencer.


Designmanual, der afspejler festivalens atmosfære og tema og som sikrer konsistent branding på tværs af alle materialer og kanaler.


Kanaler som fx:

  • Hjemmeside med relevant information og købsmuligheder
  • Plan for sociale medier til at opbygge forventning og interaktion.
  • Festivalapp til at give realtidsinformation og engagere deltagerne.

  • Engagerende indhold, herunder videoer, interviews med kunstnere og bag-scenes klip.
  • Blogindlæg og artikler om festivalens historie, kunstnere og temaer.
  • Brugergenereret indhold fra tidligere års festivaler for at skabe autenticitet.

Kommunikationsplan, der dækker før, under og efter festivalen. Skal indehold tidslinje for meddelelser, teaserkampagner og liveopdateringer.


  • Konkurrencer og interaktive aktiviteter på sociale medier.
  • Hashtags og udfordringer på sociale medier for at involvere deltagerne.

Producer plakater, flyers og foldere for at markedsføre festivalen i lokalområdet.


Gennemfør undersøgelser blandt deltagerne for at evaluere deres oplevelse og indsamle feedback.


Keywords: Musikoplevelse, musikformidling, målgruppe

 

Videre læsning

Du kan finde gode råd til festivalbranding på penji.co/festival-branding

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.