Eksempel fra praksis

Case: NGO

Eleverne har i denne case mulighed for at få indsigt i fx forandringskommunikation og aktivisme, herunder de individuelle og samfundsmæssige betingelser for forandring og sociale interventioner.

NGO (non-governmental organization) arbejder ofte for at støtte marginaliserede og udsatte grupper i samfundet, men også for at fremme udvikling og interesser indenfor emner som klima, dyrevelfærd og energipolitik.

På den måde ligger der ofte et stærkt personligt engagement til grund for arbejdet i en NGO og en stærk interesse efter at skabe forandring i verden.

Et samarbejde med en NGO i forbindelse med kommunikation/it rummer muligheder for at eleverne får indblik i det engagement og den drivkraft, der kan være grundlæggende for forandringsprocesser i samfundet. 

Udover indsigt i forandringskommunikation og aktivisme kunne arbejdet med denne case også indebære viden om det frivillige arbejde, og hvad der motiverer folk til at lave frivilligt arbejde.

Det er oplagt at starte med en række øvelser og inspirationseksempler, der får eleverne til at reflektere over, hvad der betyder noget for dem i deres liv, og om der evt. er en mærkesag, de brænder for. 

 

Baggrund for casen

I samarbejdet med en NGO vil det være oplagt at etablere kontakt til en lokal frivillig enhed som fx Folkekirkens Nødhjælp, Røde Kors, SIND, Kræftens Bekæmpelse eller en organisation, som man møder online fx Livslinien, Ventilen, Børnetelefonen, Greenpeace, Operation Dagsværk mm.

Det er oplagt at lave en kampagne for en NGO, der måske ønsker at rekruttere flere frivillige eller bare at støtte op om deres sag.

Der kan være forskellige behov og ønsker hos en NGO, men generelt er der ofte et ønske om at skabe awareness om netop den sag, som NGO'en arbejder for.

 

Kommunikationsproblem

Afhængigt af NGO'ens formål, sag og behov kan der arbejdes med en kampagne, der skal understøtte målsætningerne.

Udarbejd en kampagnestrategi med et aktivistisk indhold og med et indhold, der appellerer til handling.

Overvej, hvordan hashtags mm. kan anvendes strategisk i forbindelse med at skabe awareness, motivation og forandring.  

 

Forslag til løsning 

Vælg en organisation (lad dig evt. Inspirere af hjemmesiden Center for frivilligt arbejde) udarbejd en afsenderanalyse, problemanalyse og en målgruppeanalyse med fokus på, hvad der motiverer og engagerer folk til handling. 

Forundersøgelse: Start med at find eksempler på aktivistiske grupper/organisationer, der gennem tiden har kæmpet for en sag fx Greenpeace, Pussy Riot, Gretha Turnberg, Ungdomshuset, Anonymous eller en kunstner som Ai Wei mm. Overvej hvad deres sag handler om, og hvordan de kommunikerer deres sag ud til omverdenen – hvilke metoder bruger de? Og er der problematikker forbundet med at formidle deres budskab med disse metoder?

Overvej, hvad du selv forstår ved aktivisme og hvad aktivisme betyder. Kan du komme i tanke om aktivistiske kampagner du selv har mødt på SoMe eller andre steder? Overvej hvordan de appellerer til brugerne og med hvilke virkemåder. Har du selv erfaring med at brænde for en sag – hvilke sager kunne optage dig?

 

Mulige kommunikationsprodukter

  • Hashtags
  • Indhold til SoMe
  • Animationer, GIF
  • Performancedesign (flash mops), (slowArt), (happenings)
  • Plakat, klistermærker, postkort, flyers

 

Keywords: Propaganda, aktivisme, art, oplevelse, performance, engagement, involvering

 

Videre læsning

  • Center for frivilligt sociale arbejde: frivillighed.dk 
  • NGO'er i Danmark: ouronlyhome.eu/da
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.