Eksempel fra praksis

Case: Uddannelsesbranding

At arbejde med uddannelsesbranding i faget kan både være med til at bygge bro og lette overgangen mellem grundskole og gymnasiet, samt have en brandingværdi for egen skole i forhold til at tiltrække nye elever. 

Derudover er det karrierelæring, da eleverne gennem samarbejdet opdager muligheder for videregående uddannelser i lokalområdet.

Samarbejdet giver muligheder for selv at udarbejde empiriske analyser i forundersøgelsen samt i evalueringen af kommunikationsprodukterne.

 

Kommunikationsproblem

Hvordan kommunikerer læringsvideoer/faglig formidling fra gymnasium til folkeskole?

(digital dannelse, specifikke faglige problemstillinger, overgang mellem folkeskole/ungdomsuddannelse)

  • Tag kontakt til lokale folkeskole - møde mellem eleverne etableres til visning/evaluering af videoerne.
  • Skab en reklamefilm om dit gymnasium
  • Reklamefilmen skal bruges til at tiltrække nye elever og fremvise den gode fortælling om skolen udadtil. Gymnasiet skal derfor kommunikere ud til potentielle nye elever. 
  • Mulige overvejelser: Er der forskellige elevtyper vi gerne vil henvende os til? Hvordan kommunikeres der til dem? Hvilken historie skal fortælles? Hvordan vil vi finde den gode historie? Hvordan skal den formidles? 
  • Hvordan får man flere af de midaldrende erhvervsaktive til at gå på aftenskole?
  • Branding af specifikke fag eller uddannelsesinstitutioner fx lokale læreruddannelser, fængselsbetjente, sygeplejerske uddannelsen osv.

 

Mulige kommunikationsprodukter

  • Kampagnestrategi
  • Plakater
  • Flyers
  • Postkort
  • Film til indhold til de sociale medier
  • Fx take over på sociale medier
  • Annoncer til tryk og digitalt sponsoreret indhold

 

Keywords: Image, branding, uddannelse, markedsføring

 

Videre læsning

  • Uddannelsesguiden: ug.dk
  • Børne- og Undervisningsministeriet: uvm.dk
  • Uddannelses- og Forskningsministeriet: ufm.dk
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.