Aktivitet
Caseøvelse - den svære samtale
Aktiviteten giver eleverne en række konkrete eksempler på svære samtaler om eksempelvis religion, seksualitet og familiekonflikter. De skal reflektere over, hvordan de bedst kan gribe samtalerne an med udgangspunkt i de debatdogmeregler, som de opstiller.
Aktiviteten er henvendt til udskolingen.
Anslået tidsforbrug: 1 lektion.
Aktiviteten har til formål, at eleverne lærer at forholde sig til ytringsfrihed og frihedsrettighederne ved at genkende dem i hverdagssituationer. Eleverne træner deres evne til at lytte og spørge nysgerrigt til hinandens holdninger, overveje andres argumenter og anerkende dem.
Tilrettelæggelse
Inden dette modul kan gennemføres, skal du kontakte jeres lokale bibliotek og aftale en dag, hvor bibliotekarerne har mulighed for at afholde en booktalk. Du kan se, hvordan aktivteten tilrettelægges i dette dokument: Sådan gør du.
Aktivitetens opbygning
Øvelse
Refleksion
Bilag til: Caseøvelse - den svære samtale
Evaluering
- Gav de forskellige case eleverne mulighed for, at spejle sig i og prøve at forstå andre menneskers liv, følelser og udfordringer?
- Var personerne i bøgerne med til, at eleverne sætte flere ord på deres fællesskaber?
- Kan erfaringer fra aktiviteten bruges i forhold til andre undervisningssituationer?
Kreditering
Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.