Redskab

Selvevaluering af egen praksis

Ved hjælp af en række arbejdsspørgsmål kan skoleledelsen på en enkelt måde evaluere deres arbejde med at udfordre alle børn og unge.

Selvevalueringen er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut og er bygget op omkring en række arbejdsspørgsmål, som guider skoleledelsen igennem en diskussion og analyse af skolens arbejde med at udfordre alle elever. Fokus sættes både på, hvad skolen gør nu – og de udviklingsmuligheder, der er skitseret.

Arbejdet med evalueringen er inddelt i tre faser. Ved hjælp af faserne og arbejdsspørgsmålene sikres, at skoleledelsen kommer rundt om emnet inden for en systematisk ramme:

Fase 1 - Beskrivelse af praksis:

Her skal skolen beskrive, hvordan den udfordrer alle elever. Fx hvordan der skabes variation i undervisningen, samt hvilke faglige forventninger skolen stiller til eleverne.

Fase 2 - Analyse og vurdering:

Her gælder det skolens praksis. Hvorfor er den, som den er? Hvilke formelle og uformelle forhold påvirker måden, skolen arbejder med at udfordre alle eleverne? Det kan fx være skriftlige retningslinjer og krav fra kommunen, eller kultur, vaner og holdninger, der bevirker, at skolen gør tingene på en bestemt måde. Her bør også formuleres styrker og svagheder ved den nuværende praksis.

Fase 3 - Praksis skolen vil udvikle:

I den sidste fase skal skoleledelsen på baggrund af diskussioner, analyser og vurderinger i fase 1 og 2 beslutte og skitsere, hvad der konkret skal udvikles og prioriteres i fremtiden. Konkret skal der formuleres 1-3 fokuspunkter for det fremtidige arbejde. 

Arbejdet med selvevaluering tager ca. 3-4 timer.

Materialet til selvevaluering kan benyttes af alle skoler, der ønsker at få sat ord på deres daglige praksis. Find materialet ved at klikke på relaterede filer i menuen til højre.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.