Gå til hovedindhold
Hjem

Emnevalg og overblik

Ved valg af overordnet emne til projektopgaven kan brainstorm og mindmap sætte gang i idéerne. En elevhåndbog kan understøtte elevernes overblik i arbejdet med projektopgaven - fra emnevalg til fremlæggelse.

Gruppekontrakt

Det er muligt at udarbejde projektopgaven alene eller i grupper. Eleverne kan afstemme deres forventninger til gruppearbejdet ved at lave en gruppekontrakt efter gruppedannelsen.

Kildekritisk søgning og læsning på nettet

Hvem skriver hvad, og hvad siger de egentlig? Forløbet sætter fokus på kildekritisk søgning og læsning på nettet og kan bruges som forberedelse til projektopgaven.

Synopsis

Skal eleverne aflevere en synopsis i forbindelse med projektopgaven? Her finder du forslag til synopsens indhold og eksempler på synopser skrevet af elever.

Det gode interview

Mange elever skal lave interviews i forbindelse med projektopgaven. Dette redskab giver inspiration til, hvordan eleverne kan forberede og gennemføre et godt interview.

Produkt

Under arbejdet med projektopgaven skal eleverne fremstille et produkt. Her gives ideer til projektopgavens produkt og et konkret eksempel på et produkt i form af et spil.

Fremlæggelse og bedømmelse

Projektopgaven skal efter fremlæggelsen bedømmes med en karakter og en skriftlig udtalelse. Her finder du information om kriterierne for og redskaber til bedømmelsen.

Inspiration til det praksisfaglige arbejde i projektopgaven

Krea-skabe, idékataloger og faglige loop er blandt de ideer, som skoler har fået i arbejdet med praksisfaglighed i projektopgaven. Her kan du få inspiration til det praksisfaglige arbejde i projektopgaven.

Praksisfaglighed som en del af hverdagen og sproget på skolen

Mange skoler arbejder praksisfagligt også uden for projektugen i 9. klasse. Her kan du læse om skoler, der gør projektarbejde og praksisfaglighed til en del af hverdagen og sproget på skolen.

Praksisfaglighed i projektopgaven i 9. klasse

Casen formidler erfaringer fra Løjt Kirkeby Skoles samarbejde med erhvervsskoler om praksisfaglighed. Casen giver også konkret inspiration til at arbejde med praksisfaglighed i samarbejde med en erhvervsskole. 

Savner du inspiration til din praksis?

Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier

Følg emu på facebook
Følg emu på Linkedin
Den e-mailadresse du har indtastet er ikke gyldig Indtast først din e-mailadresse Du er allerede tilmeldt nyhedsbrev. Du kan afmelde eller ændre via link i din bekræftelsesmail eller i bunden af nyhedsbrev. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et redigeringslink. Vi har registreret din tilmelding, men mangler din bekræftelse. Klik her for at få tilsendt en ny mail med et bekræftelseslink.

 

Kontakt

  • Spørgsmål til emu:
    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
    Mail: Kontakt emu-teamet
    Tlf: 3392 5000 
  • Spørgsmål til teknik:
    Styrelsen for It og Læring
    Mail: Kontakt til styrelsen
    Tlf: 3587 8889

Områder

  • Dagtilbud
  • Grundskole
  • EUD
  • Eux
  • Stx
  • Hf
  • Hhx
  • Htx
  • avu
  • FVU
  • FGU

Om emu

  • Redaktionelle retningslinjer og om emu
  • Få teksten læst op
  • Persondatapolitik og cookies
  • Podcast på emu
  • Tilgængelighedserklæring
  • Tilmeld dig emus nyhedsbreve
  • emu-respons

Ministeriet

  • Departementet
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Styrelsen for It og Læring
  • Ministeriets nyhedsbreve