Artikel

Seksualundervisning med afsæt i læreplanerne for tysk

Seksualundervisning i tysk? Den første tanke kunne være ”nein danke!” Men ved at inddrage fx sexanklagerne mod Till Lindemann, et chatforum for unge og kondomkampagner kan seksualundervisning indgå i forløb.

Emner som grænser, samtykkeerklæring og krænkelser er emner, der fylder og har fyldt meget i medierne. Desuden er det emner, som ofte interesserer mange unge.

Det samme gælder spørgsmål omkring fx sex, kærlighed og kønsidentitet. Netop fordi disse emner kan fange de unges interesse og måske øge deres motivation for at deltage, kan vi i tysk med fordel inddrage disse emner i undervisningen som dele af et forløb og/eller i samarbejde med andre fag.

 

Rammstein, chatfora og kønssygdomme i tyskundervisningen

I denne artikel indgår tre konkrete bud på, hvordan seksualundervisning i bred forstand kan indgå i tyskundervisningen.

Det første eksempel omhandler kønssygdomme og kampagner for brug af kondomer. I dette eksempel er konkret viden om kønssygdomme og beskyttelse mod disse i centrum.

Det andet eksempel er et chatforum fra Schweiz, hvor unge svarer unge på spørgsmål om usikkerheder omkring kærlighed.

Det tredje eksempel har Rammstein og sexanklagerne mod Till Lindemann i centrum.

I de to sidstnævnte eksempler er grænser og uskrevne regler i fokus: Hvornår er noget ok, og hvornår overskrider man andres grænser?

 

Aktualitet i tyske forløb

Alle tre eksempler vil passe til forløb som fx Beziehungen, Verbrechen eller Deutschland aktuell (se tabel 1 for flere eksempler).

De tre eksempler kan indgå i et eller flere af de forløb, som vi tysklærere i forvejen arbejder med. Seksualundervisningen kan derfor relativt nemt inddrages i tyskundervisningen.

Stoffet falder i tråd med kernestoffet og de faglige mål – ikke mindst aktualitetskravet. For både fortsætter tysk A og tysk B skal eleverne ifølge de faglige mål i læreplanen:

”læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år” (de faglige mål)

og fra kernstoffet (punkt 2.2 i læreplanen) glæder det, at der i tysk skal arbejdes med:

”udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945 […] og ”aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland”.

Alene dette aktualitetskrav i læreplanen kan være en grund til at inddrage emner omhandlende grænser, sex og krænkelser, da disse emner er aktuelle i Danmark, men også i Tyskland.

 

Tabel 1: Oversigt over teksterne/emnerne som del af et forløb eller i fagligt samspil

Oversigt over emner og faglige samspil
Tekst/Emne
Forslag til forløb, hvor teksten kan inddrages
Muligt fagligt samspil
Geschlechtskrankheiten: nyhedsartikel om stigning i kønssygdomme og kampagner for brug af kondom samt statistikker.
Deutschland aktuell, Jugend in Deutschland, Liebe, Beziehungen.
Samfundsfag, biologi.
Chatforum für Jugendliche:
Autentiske spørgsmål og svar på spørgsmål til og fra unge i Schweiz.
Grenzen, die Jugend, die Schweiz, Liebe, Beziehungen, Freundschaft.
Psykologi, samfundsfag.
Rammstein/Till Lindemann: Instagram-posts fra Tagesschau
Artikler fra nyhedsmedier.
Verbrechen, Grenzen, Aufruhr, Helden und Vorbilder, Deutschland aktuell, Schuld.
Samfundsfag, musik.

 

Fagligt samspil

Endnu et krav i læreplanen er, at tysk skal ”behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag” (læreplanen for tysk A og B, faglige mål punkt 2.1).

I tysk har vi dog den udfordring, at vi typisk har blandede sproghold, hvorfor samarbejde med andre fag ofte reduceres til ”rene” tyskhold og/eller studieretningsklasser samt i SRP-sammenhæng.

De tre nævnte eksempler kan dog alle indgå i samarbejde med andre fag, hvis man som tysklærer skulle have mulighed for dette (se tabel 1 for eksempler).

I de næste afsnit gennemgås eksemplerne et efter et og under de tre forskellige eksempler vil læreplanen, mulige forløb samt fagligt samarbejde i tilknytning til eksemplet blive beskrevet i flere detaljer. Arbejdsark til de tre eksempler kan findes til download i bilag 1, 2 og 3 nederst på siden.

Eksempel 1: Kønssygdomme og kondomkampagne

Både i Danmark og i Tyskland stiger antallet af kønssygdomme, særligt klamydia, hos unge – og ofte bliver eleverne overraskede, når de hører, at der i Danmark de seneste år er ca. 35.000 tilfælde af klamydia om året (kilde: Sex og Samfund; Statens Serum Institut)!

Set i det lys er det i tyskundervisningen oplagt at læse om kønssygdomme og deres udbredelse.

Det er aktuelt både i Tyskland og i Danmark, og det er vigtig viden for vores elever. I dette eksempel danner en artikel om kønssygdomme fra marts 2023 samt en kondom-kampagne udgangspunktet for, at tyskholdet til slut selv skal producere kampagneplakater til gymnasiet (se arbejdsark i bilag 1 ”Geschlechtskrankheiten” for detaljer). Alle bilag ligger allernederst på siden.

 

Forslag til forløb

Indholdsmæssigt kan artiklen om kønssygdomme og kondom-kampagnen indgå i emner som Beziehungen, Jugend in Deutschland eller Liebe. Her kan vi som lærere stille skarpt på det mindre rosenrøde ved kærlighed.

Samtidig får man non-fiktion i form af en artikel, statistikker og billedbeskrivelse i spil, og hvis man også laver sammenligninger til kønssygdomme i Danmark, som foreslået i arbejdsarket, kan man her vinge ”kulturelle og samfundsmæssige forskelle med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold” fra læreplanens kernestof af.
 

Forslag til fagligt samspil

Et oplagt tværfagligt samarbejde ville være med biologi, da seksuelt overførte sygdomme er et emne, som alle biologihold uanset niveau gennemgår. Særligt ville produktionen af en kampagneplakat være oplagt i samarbejde med biologi, idet viden om kønssygdomme, behandling af dem og beskyttelse mod dem kan komme i spil.

Samfundsfag kan også indgå i forhold til samfundsøkonomi (fx omkostninger til behandling og forebyggelse af kønssygdomme). Desuden kan statens og individets rolle i forhold til ansvar inddrages.  

Eksempel 2: Ung-til-ung chatforum

I arbejdet med ung-til-ung chatforummet skal eleverne arbejde med grænser og uskrevne regler i parforhold. Hvad er ok, og hvad går ikke an? Eleverne skal i denne sammenhæng arbejde med, hvorfor nogle uskrevne regler kan give problemer i parforhold.

Eleverne skal desuden svare på autentiske spørgsmål fra unge, som tumler med usikkerhed omkring kærlighed. På den måde kommer både grænser, uskrevne regler samt usikkerheder ved at være ung i spil (se arbejdsark i bilag 2 ”Chatforum” for detaljer). Alle bilag ligger allernederst på siden.

 

Forslag til forløb

Eksemplet her vil problemfrit kunne indgå i emner som Beziehungen, Liebe eller die Jugend, da både uskrevne regler samt udfordringer ved at have – og ikke at have – en kæreste indgår i eksemplet.

 

Forslag til fagligt samspil

Både i tysk og i samarbejde med samfundsfag kan metodeovervejelser indgå i arbejdet med chat-forummet. Her kunne det konkret være overvejelser omkring antallet af personer, der deltager i et spørgeskema, samt de svar, som kvantitative og kvalitative spørgeskemaundersøgelser giver.

Hvis tysk indgår i et fagligt samspil med samfundsfag kunne eleverne sammenligne med andre undersøgelser/statistikker fra Tyskland eller Danmark i forhold til unges liv og vaner.

Ved et samarbejde med samfundsfag ville sociologiske teorier omkring adfærd også kunne komme i spil.

Et samarbejde med psykologi omkring tilknytning, identitet, kommunikation og parforhold ville også være en mulighed.

Eksempel 3: Till Lindemann og Rammstein

I eksemplet med Rammstein og sexanklagerne mod forsanger Till Lindemann er overskridelse af grænser samt moralsk ansvar i centrum. Eleverne skal arbejde med sagen om Till Lindemann via Tagesschaus Instagram-posts fra sommeren 2023, hvor anklagerne mod ham kom frem.

Afslutningsvis skal eleverne forholde sig til, om Till Lindemann – trods det faktum, at sagen mod ham er henlagt – stadig bærer et moralsk eller etisk ansvar.

Udover Instagram-posts indgår også en artikel om Rammstein fans og mennesker, som demonstrerer mod Rammsteins koncerter pga. anklagerne mod forsangeren (se arbejdsark i bilag 3 ”Rammstein” for detaljer). Alle bilag ligger allernederst på siden.

 

Forslag til forløb

Sexanklagerne mod Till Lindemann kan indgå i forløb som Verbrechen, Schuld, Beziehungen, Helden und Vorbilder og Deutschland aktuell. Ved at arbejde med Instagram-posts fra Tagesschau kan både billedbeskrivelser samt sagprosa komme i spil i forløbet. Instagram-posts kan med fordel anvendes, da de tekstmæssigt ofte er kortere end artikler samt indeholder billeder, og af den grund måske er mere overskuelige for eleverne.

Desuden er Instagram et kendt medie for eleverne, hvilket også kan være en motiverende faktor. I det konkrete eksempel med Rammstein er det Tagesschau’s instragram-posts, der benyttes, og det kunne forhåbentlig få nogle elever til at følge siden og ad den vej få tysk ind i deres dagligdag.

Desuden er emnet højaktuelt i Tyskland og dækker derfor i høj grad kravet om aktualitet.

 

Forslag til fagligt samspil

Et muligt flerfagligt forløb i tilknytning til anklagerne mod Till Lindemann kunne være sammen med musik, hvor udvalgte sange, musikvideoer og koncerter, hvori seksuelle undertoner (eller meget tydelige seksuelle handlinger) udtrykkes.

En anden mulighed kunne være et samarbejde med samfundsfag omkring grænser af lovlig og etisk grad herunder samtykkelovgivningen samt udnyttelse af magtpositioner.

 

Mulighederne er mange

Ud over de tre konkrete eksempler angivet her, skal der ikke mange søgninger på nettet til, før man kan finde info om andre lignende emner. For eksempel kan samtykkeloven (Sex mit/ohne Einverständnis), som i Tyskland har eksisteret siden 2016, også bruges i undervisningen og i samspil med samfundsfag.

I bilag 4 er derfor indsat links til andre materialer, der også kan indgå i relation til ”seksualundervisning” både i selve tyskundervisningen og i samspil med andre fag. Se bilag 4 nederst på siden for links til andre materialer.

Desuden er læsning af tekster med queer tematikker og erfaringer altid en god mulighed for at inddrage seksualundervisning i tysk såvel som de andre sprogfag.

I tysk gælder det særlige forhold, at hele den tidligt moderne sexologi var tysksproget. Derfor kan man lave spændende faglige forløb om – og læse små faglige tekster af – fx Magnus Hirschfeld, Richard von Krafft-Ebing og Sigmund Freud.

 

Kreditering

Signe Koch Klavsen, Risskov Gymnasium: Ein riesiges Dankeschön skal lyde til lektor Mathilde Nygaard Beck fra Egå Gymnasium for at læse artiklen og arbejdsarkene igennem og give god og konstruktiv feedback herpå.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.